Kampanjen Textilsmart ska inspirera konsumenter till mer hållbara val

En etikett med texten textilsmart

Konsumenter kan göra skillnad genom små medvetna val i vardagen som bidrar till en mer hållbar planet. Det är ett av budskapen när Naturvårdsverket, Konsumentverket och Kemikalieinspektionen drar igång en informationssatsning för en mer hållbar textilkonsumtion.

Genom mer medvetna val kan konsumenter minska sin miljö- och klimatpåverkan. Under 2018 lät Naturvårdsverket genomföra en konsumentundersökning där över 3 000 respondenter deltog. Den visade att tre av fyra konsumenter vill agera mer hållbart.

– Som konsument kan man minska miljö- och klimatpåverkan genom att förlänga livslängden på kläder. Man kan konsumera mer medvetet till exempel genom att hyra kläder eller köpa second hand istället för att köpa nyproducerade kläder. Man kan också försöka att ta hand om kläderna så att de håller längre, sy om, byta och låna av varandra, berättar Yvonne Augustsson, handläggare på Naturvårdsverket.Om vi fördubblar livslängden på ett plagg minskar miljö- och klimatpåverkan med närmare 50 procent.

Konsumenter kan också efterfråga mer hållbara textiler, till exempel miljömärkta kläder, för att påverka branschen att utöka sitt utbud av mer hållbara varor.

Textilsmartkampanjen startar nu och pågår till slutet av 2020

Informationssatsningen med namnet Textilsmart som Naturvårdsverket genomför tillsammans med Konsumentverket och Kemikalieinspektionen inleds nu. Konsumenter kommer att informeras om miljöpåverkan i alla led från det att kläder produceras, säljs, används och sedan slängs.

Instagramkontot Textilsmart startas för att löpande informera om och inspirera till en mer hållbar textilkonsumtion. På kampanjsajten Textilsmart får konsumenter fördjupad kunskap om textiler och hållbar textilkonsumtion. Nio filmer har tagits fram med budskap, tips och råd där tanken är att filmerna ska spridas i digitala och sociala medier.

Om svensk textilkonsumtion

De senaste 17 åren har konsumtionen av textilier (kläder och hemtextil) ökat med cirka 30 procent. Textilkonsumtionen är nu cirka 14 kilo per person och år. Det motsvarar en ökning på ungefär 3,5 kilo per person och år sedan 2002. Konsumtionen av kläder är fortsatt hög i Sverige, samtidigt som det slängs hela kläder. Dagens textilproduktion har stor påverkan på miljön, klimatet och människors hälsa. 80 procent av ett plaggs totala miljö och klimatpåverkan sker i produktionsfasen där stora mängder råvaror, vatten, energi och kemikalier används och produktionen leder till utsläpp till luft, vatten och mark.

Läs mer om kampanjen och hållbar textilkonsumtion

Instagramkontot Textilsmart Länk till annan webbplats.

Kampanjsajten Textilsmart, hallakonsument.se/textilsmart Länk till annan webbplats.

Om kampanjen Textilsmart, Naturvårdsverkets webbplats Länk till annan webbplats.

För ytterligare information, kontakta:

Emma Westerholm, utredare, Kemikalieinspektionen, 08-519 41 249, emma.westerholm@kemi.se

Yvonne Augustsson, handläggare textil, Naturvårdsverket, 010-698 10 10, yvonne.augustsson@naturvardsverket.se

Katarina Järverup Frisk, handläggare hållbar textilkonsumtion, Naturvårdsverket, 010-698 11 36, Katarina.Jarverup-Frisk@Naturvardsverket.se

Eva Holmgren, utredare, Konsumentverket, 054-19 42 14, eva.holmgren@konsumentverket.se

Anneli Nivrén, presschef Naturvårdsverket, 010-698 13 00, 070-206 37 27, anneli.nivren@naturvardsverket.se

Kemikalieinspektionens presstjänst, 08-519 41 200, press@kemi.se

Kemikalieinspektionens upplysningstjänst Fråga Kemikalieinspektionen Länk till annan webbplats.